Пошук:

Що повинна вміти дитина

Що має вміти дитина їдучі до школи?
Шановні батьки майбутніх школярів.
Дуже важливо, щоб до 5-6 років дитина вже мала навички суспільного життя,
впевнено почувалася поза домом, демонструвала впевнену поведінку в спілкуванні.
Особливо це актуально для “домашніх” дітей. Формуйте це поступово – неможливо за
помахом чарівної палички стати самостійним. Якщо після посиленої тотальної опіки
усунутися від допомоги своїй дитині, вирішивши відразу, що він, або вона вже достатньо
самостійні – малюк відчує себе не самостійним, а покинутим, нелюбимим або винуватим.
Впевнена поведінка в спілкуванні – це не фривольне спілкування з дітьми чи
дорослими. Це здатність підійти до іншої людини і встановити контакт. Якщо візаві –
дитина – познайомитися і пограти з нею. Якщо цей незнайомий – дорослий (тільки при
батьках!) – познайомитися, поговорити і, можливо, теж пограти.
Важливо, щоб Ваш дитина у віці 4-5 років: знала адресу домівки: назву вулиці, номер
свого будинку, квартири; номери телефонів батьків; правила безпечної поведінки на
вулиці; знала, до кого підійти у випадку, якщо вона заблукала або загубилась. Такі навички
малюка дозволять зменшити вашу тривогу, а малюк відчує себе досить дорослим і
відповідальним.
Не забувайте про “дрібниці”: дитина може бути розвинена, володіти певними
знаннями та вміннями, але це не означає, що вона вже готова до школи.
Важливо, щоб Ваш малюк до шести років вмів самостійно одягатися, роздягатися,
перевзуватися, зав’язувати шнурки, справлятися з ґудзиками і блискавками на одязі, уміти
користуватися громадським туалетом.
Це важливо в першу чергу для дитини – для того, щоб вона вільно почувалася в
школі і мала можливість отримувати знання, а не освоювати способи застібання ґудзиків
або блискавок, навчалася зав’язувати шнурки, заправляти сорочку в штани і т.п.
Навчайте самостійності поступово. Спочатку передайте дитині відповідальність за
виконання нескладних завдань і зміцнюйте впевненість свого малюка у тому, що це йому
по плечу. І неважливо, зав’язування це шнурків, годування кота, чи прибирання ліжка.
Важливо, щоб дитина робила це САМА. А Вам, шановні батьки, потрібно бути
терплячими і люблячими. Прийміть, що ваша дитина не з першого разу навчиться
заправляти ліжко так само добре, як це робите ви. Адже коли Ви самі вчилися це робити,
успіх прийшов не миттєво. Ваші навички поліпшувалися поступово, поступово прийшла і
майстерність, яка перетворилася потім у віртуозність.

Приклади справ, які можуть виявитися по плечу шестирічній дитині:
– самостійно підбирати собі одяг по погоді, або відповідно до нагоди;
– пилососити килимки;
– поливати рослини;
– чистити овочі;
– готувати просту в приготуванні їжу (бутерброди, варені яйця, тости);
– збирати свій сніданок;
– допомагати розвішувати білизну;
– вішати свій одяг у шафу;
– збирати граблями листя;
– прогулювати домашніх тварин, відповідних за розміром;
– зав’язувати шнурки на своєму взутті;
– виносити сміття;
– сервірувати стіл.
Подбайте про здоров’я вашої дитини: навчання в школі потребує значних зусиль і
напруги всього організму. Тому, не затягуйте з походом до лікаря, зверніться до нього
раніше. Тоді, вочевидь, Ви встигнете отримати, в разі необхідності, кваліфіковану
допомогу, та провести необхідну корекцію до того, як навантаження на організм дитини
збільшиться. Займайтеся фізкультурою разом з вашим малюком. Цим Ви крім досягнення
гарної фізичної форми поступово підготуєте дитину до шкільних уроків фізкультури.

Розвивайте дрібну моторику: це допоможе дитині не тільки опанувати навички
писання, але і сприятиме розвитку його інтелектуальних здібностей. Грайте в пальчикові
ігри, наприклад, пропоновані за посиланням:
https://www.facebook.com/Plekalnya.kyiv/videos/438441926229900/?theater
Малюйте! Починати можна з розфарбовування вже готових малюнків. Добре при
цьому використовувати саме олівці, зафарбовуючи малюнок штрихуванням. Важливо
стежити, щоб штрихи були рівномірними і не виходили за межі малюнка. Так, крім дрібної
моторики, Ви будете розвивати у дитини зорово-моторну координацію, старанність,
акуратність, і таку важливе для учня якість, як довільну саморегуляцію – здатність дитини
підпорядковувати свої одномоментні імпульсивні бажання необхідності виконання
поставленого завдання. Ліпіть, працюйте з ножицями, робіть аплікації та фігурки у техніці
орігамі.
Читайте дитині книги – це один з найпростіших і дієвих способів сформувати у неї
бажання читати і стимулювати її пізнавальну діяльність, розвиваючи цікавість. Якщо
розповідь або казку не дочитали до кінця, наступного разу попросіть дитину нагадати
місце, де Ви зупинилися напередодні. Тільки просіть розповідати трохи детальніше, ніж
«вони там на річку прийшли». Нехай ваш майбутній школяр розповідає багато і детально,
описує, яке було дерево, яким був настрій учасників, яким голосом казав хтось з героїв
оповідання, … Це дуже важливо для ефективного розвитку і мови, і мислення, так як мова і
мислення взаємно впливають на розвиток один одного.
Коли ваша дитина розповідає вам історію про морквину або котлетку – у дитини
розвивається уява. Коли ваш малюк згадує місце, де ви закінчили читати – він розвиває
увагу. А коли ви використовуєте всі вище перелічені прийоми – Ви розвиваєте відносини з
вашою дитиною, даєте відчути своєму малюкові, що ВІН – важлива частина Вашого
життя, що ВІН – улюблений і бажаний, що ВІН – ВАША дитина. Ви обоє радієте
можливості бути разом, і ваша дитина стає впевненішою в собі.
Зараз видається багато літератури на допомогу батькам, які самостійно готують дітей
до школи. При підготовці дитини до школи, важливо враховувати особливості її характеру
та темпераменту.
Якщо дитині цікаво – питання про посидючість не виникає, дитина зосереджена і
уважна. Багато в чому проблема “посидючості” в цьому віці залежить від дорослого, від
його здатності захопити дитину, а не просто “навчати” її. Потрібно враховувати, що у 6
років дітям ще важко керувати собою до такої міри, щоб все було ідеально з нашої,
дорослої точки зору.
Відомий психолог М. Безруких пише, що “лише к 9-10 рокам відбудеться різка зміна,
і тоді діти зможуть працювати довгостроково, зосереджено і без помилок. А в 6-7 років
дитина ще легко піддається реакції, що виникає на безпосередньо діючі привабливі
подразники, і швидко відволікається “.
Тренуйте увагу, зосередженість і посидючість в повсякденних справах. Пам’ятаєте,
яке завдання було у Попелюшки? “Ось тобі два мішки квасолі: відокрем чорну від білої і
скоріше” – такі завдання розвивають увагу та формують посидючість. Удома можна
займатися приблизно тим самим: розкласти столові ложки та виделки по місцях,
одночасно перераховуючи їх; розкласти білизну, відокремлюючи шкарпетки від носових
хустинок; і т.п. Добре допомагають вихованню посидючості настільні ігри, всілякі
конструктори, лего, заняття ліпленням, аплікацією і т.п. Тобто ігри, які тривають певний
час, та потребують певної зосередженості. Важливо доводити почату справу до кінця, не
кидаючи на півдорозі – це теж виховання не тільки посидючості, але й вольових якостей.
Уміння дитини читати і рахувати, виходячи з мого досвіду спілкування з дітьми,
їхніми батьками та педагогами початкової школи, також не буде зайвим, але не є
обов’язковими. Зверніть будь ласка увагу, що при вступі до школи, на співбесідах,
з’ясовують саме психологічну готовність Вашої дитини до школи, а не її навички, щодо
читання, писання та вміння рахувати.
© Бояршинова К.І., 2016


Рекомендації батькам майбутніх першокласників

Ваша дитина йде до першого класу, ви щасливі й горді. І навіть якщо Ваша
дитина готова до школи, Ви все одно хвилюєтесь.
Для Вас, турботливі батьки, деякі рекомендації з підготовки дитини до школи.
Більше розмовляйте. Щоб дитина, по-перше, частіше чула правильне, чітке,
неквапливе, виразне мовлення дорослих, які є для дитини зразком, а по-друге – щоб
розвивати активне мовлення майбутнього першокласника. Намагайтесь отримувати
повні відповіді на Ваші питання, дослуховуйте дитину до кінця, іноді навмисно не
розумійте, щоб дитина більш чітко й докладно Вам що-небудь пояснювала.
Розуміння з півслова або навіть із жесту перешкоджає розвитку мовних навичок
дитини.
Звертайте увагу дитини на величезне різноманіття навколишніх предметів і
явищ, таким чином, Ви будете сприяти поповненню словникового запасу дитини.
При цьому можна задавати дитині питання: “який?”, “яка?”, “яке?”, “що робить?” і
т.д.
Можна грати в таку гру. Дитина загадує якийсь предмет і починає його
описувати, при цьому, не називаючи цей предмет. Ви маєте відгадати, що це. Добре
щоб дитина змогла описати предмет по наступних параметрах: колір, форма, розмір,
матеріал, до якого класу предметів належить.
Складайте короткі розповіді, по сюжетних картинках. Основне завдання
полягає в тому, щоб дитина навчилася правильно встановлювати послідовність
картинок і складати мінімум по два речення до кожної картинки. Для цього підійдуть
будь-які набори сюжетних картинок.
Увага! Дитина 5-6 років не може працювати довго: 10-15 хвилин – ось
межа, а потім дитина має відпочити, відволіктися. Тому всі заняття повинні
бути розраховані на 10-15 хвилин.

Для розвитку фонематичного слуху, можна звертати увагу дитини на звуки,
що оточують (шум дощу, ревіння мотора, шелест пакета, та інші). Звертайте увагу на
те, звідки чується звук (ліворуч, праворуч, зверху, знизу, попереду, позаду).
Можна пограти в таку гру: візьміть дзвіночок (брязкальце), запропонуйте
дитини закрити очі й дзенькайте дзвіночком з різних боків, а дитина буде називати
місце, звідки чутний звук (праворуч, ліворуч, попереду, позаду й т.д.).
І ще одна гра на розвиток слухової уваги. Наповните сірникові коробки різними
крупами (горохом, рисом, квасолею й т.д.). Послухайте разом з дитиною, як гримлять
коробочки, яка крупа видає який звук. Після цього можна спробувати вгадати із
закритими очима в якій з коробочок знаходиться яка крупа.
Ігри для розвитку дрібної моторики рук.
«Замок» – з’єднати пальці обох рук у замок, на слова « чик-чик» (поворот
ключа) роз’єднати.
«Пальцехід». Ходити пальчиками по різного типу поверхням. 2, 3, 4, 5
пальчиками з різною швидкістю, зображувати ходу різних тварин у різному настрої.

«Кулак – долоня» – почергове виконання рухів кожною рукою, потім обома
руками разом. Виконання обома руками може бути одночасна або різночасне (одна
кисть руки зжата, інша випрямлена, і навпаки).
Вправи на розвиток координованих графічних рухів.
Треба, не відриваючи руки, олівцем «проїхати» по вигинах простих доріжок, а
коли дитина освоїться, можна запропонувати й більш складні варіанти доріг.
«Важкі віражі» — на одному кінці доріжки намальована машинка, на
іншому — будиночок або гараж. «Ти — водій, і тобі треба проїхати на своїй машинці
до будинку. Дорога, по якій ти поїдеш, не проста. Будь уважний і обережний».
У геометричних малюнках малювати усередині або зовні, намагаючись точно
повторити контури фігури.
Увага! При виконанні графічних завданні важливі не швидкість, не
кількість зробленого, а точність виконання – навіть найпростіших вправ.
Тривалість роботи – 3-5 хвилин, потім відпочинок, переключення й, якщо
не набридло, ще 3-5 хвилин роботи. Не переходьте до наступних завдань, якщо не
освоєне попереднє.

Ігри для розвитку зорового сприйняття.
Зашумовані картинки являють собою контури накладених один на одного
предметів, геометричних фігур або тварин. Зображення можна «пізнавати»,
перераховувати, обводити пальцем або олівцем, змальовувати.
«Знайди відмінності» Роздивитися парні картинки з ознаками різниць (картки
букв і цифр із різним написанням, різним зображенням одних і тих самих
геометричних фігур і т.д.) і знайти ці ознаки різниці, подібності.


І, дорогі батьки, будь ласка:- Уникайте надмірних вимог
– Давайте Вашій дитині право на помилку
– Не думайте за дитину
– Не перевантажуйте дитину
– Не пропустіть перші труднощі й зверніться до фахівців.
– Влаштовуйте дитині маленькі свята
Чим займатися з дитиною, щоб вона була готова до школи?

У першу чергу подбати про його здоров’я: здоров’я фізичне й психологічне.
Ваша любов і підтримка, віра в те, що Ваша дитина зможе впоратися – основні
складові успішного переходу Вашого малюка в нове, поки невідоме, шкільне життя. І
від Вашої співпраці з нами залежить чи стане це життя радісним й захоплюючим.